Ogólne warunki transportowe
OGÓLNE WARUNKI ŚWIADCZENIA USŁUG PRZEWOZOWYCH
dla Bydgoskich Zakładów Przemysłu Gumowego „STOMIL” S.A.
1 DEFINICJE I POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Poniższe określenia mają następujące znaczenie:
a) Ogólne Warunki – niniejsze Ogólne Warunki Świadczenia Usług Przewozowych dla B.Z.P.G. Stomil S.A.,
b) Stomil – Bydgoskie Zakłady Przemysłu Gumowego STOMIL Spółka Akcyjna, z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Toruńska 155, 85-950 Bydgoszcz, wpisanymi do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Bydgoszczy pod numerem KRS 0000070851, o kapitale zakładowym 20 851 996,00 PLN i kapitale wpłaconym 20 851 996,00 PLN, posiadającym NIP 554-031-04-39, REGON 000044204,
c) Zleceniobiorca – przedsiębiorca wykonujący zarobkowo drogowy przewóz towarów. - Niniejsze Ogólne Warunki mają zastosowanie do umów przewozu zawieranych przez Stomil ze Zleceniobiorcami i określają szczegółowe prawa i obowiązki Stron.
- Do zawarcia umowy przewozu na warunkach określonych w treści zlecenia oraz niniejszych Ogólnych Warunkach dochodzi w wyniku przyjęcia przez Zleceniobiorcę zlecenia transportowego skierowanego przez Stomil, do którego dołączone są niniejsze Ogólne Warunki.
- Zleceniobiorca oświadcza, że posiada wszelkie uprawnienia niezbędne do wykonania usługi na rzecz Stomil.
2 OBOWIĄZKI ZLECENIOBIORCY
- Zleceniobiorca zobowiązany jest odesłać na adres e-mail Stomil, z którego zostało wysłane zlecenie dane awizacyjne.
- W ramach realizacji zlecenia Zleceniobiorca zobowiązany jest również do:
a) wykonywania poleceń służb uprawnionych do wydawania dyspozycji w miejscach załadunku i rozładunku wskazanych przez Stomil,
b) wykonywania przewozu przez kierowcę posiadającego stosowne badania, kwalifikacje, uprawnienia,
c) wykonywania przewozu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
d) wykonania przewozu odpowiednim pojazdem,
e) sprawdzenia dostarczonej kierowcy dokumentacji pod względem kompletności oraz zgodności z jej stanem rzeczywistym (ilość, waga, cechy itp.) oraz otrzymanym zleceniem transportowym,
f) sprawdzenia przygotowania przesyłki do przewozu, zabezpieczenia przesyłki w sposób gwarantujący dostarczenie jej do miejsca rozładunku w stanie kompletnym i niezmienionym, a w przypadku takiej konieczności zgłoszenia uwag,
g) zabezpieczenia pojazdu z ładunkiem przed włamaniem i kradzieżą ładunku,
h) w razie zajścia zdarzenia powodującego szkodę lub utratę przesyłki, podjęcia wszelkich kroków w celu ograniczenia rozmiarów szkody, w tym powiadomienia policji,
i) informowania Stomil o wszystkich zauważonych nieprawidłowościach w trakcie transportu; wystąpieniach podejrzanych sytuacji lub zdarzeniach potencjalnie wypadkowych lub wypadkach podczas transportu, załadunku lub wyładunku, jak również próbach kradzieży lub zniszczenia towaru:
Bydgoskie Zakłady Przemysłu Gumowego STOMIL Spółka Akcyjna, z siedzibą w Bydgoszczy, ul. Toruńska 155, 85-950 Bydgoszcz, telefonicznie na numer Specjalisty ds. Logistyki +48 602 725 851, e-mail logistics@stomil.bydgoszcz.pl
Przekazana informacja powinna zawierać Imię i Nazwisko zgłaszającego numer telefonu zgłaszającego lub inny sposób kontaktu, informację gdzie miało miejsce zdarzenie, krótki opis zdarzenia, podjęte działania.
j) informowania Stomil na temat planowanego terminu dojazdu pod załadunek i rozładunek niezależnie od wyznaczonych na zleceniu transportowym wiążących dat, o ile jego dotrzymanie jest zagrożone lub gdy w wyniku ustaleń powstałych po nadaniu towaru zostały uzgodnione inne terminy.
k) dostarczyć ładunek do miejsca (na adres) wskazanego przez Stomil w liście przewozowym.
l) uzyskać pokwitowanie odbioru opatrzone pieczęcią firmową Odbiorcy na krajowym dokumencie transportowym, a w przypadku przewozów międzynarodowych wyegzekwować od Odbiorcy towaru podpis i pieczęć na Międzynarodowym Liście Przewozowym (CMR). W przypadku braku możliwości uzyskania podpisu i pieczęci Zleceniobiorca obowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia o tym fakcie Stomil lub dołączenie do faktury oświadczenia, w którym Zleceniobiorca potwierdza dostarczenie towaru zgodnie z instrukcjami Stomil.
- Zleceniobiorca zobowiązany jest stosować się do szczegółowych zapisów umieszczonych na liście przewozowym lub zleceniu transportowym.
- Zleceniobiorca obowiązany jest posiadać ważne na cały okres wykonywania zlecenia ubezpieczenie OC przewoźnika, obejmujące odpowiedzialność za szkody kradzieżowe i rabunkowe, rodzaj przewożonego ładunku, zakres terytorialny odpowiadający zleceniu przewozu i z sumą gwarancyjną na zdarzenie nie mniejszą niż górna granica odpowiedzialności Zleceniobiorcy za szkodę, określona w art. 65-70 i 80-85 Prawa Przewozowego lub art. 17, 23 i 25 Konwencji CMR oraz inne ubezpieczenia, jeżeli dla danego rodzaju przesyłki są one wymagane.
3 ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZLECENIOBIORCY
- Zleceniobiorca z chwilą przejęcia towaru od nadawcy przyjmuje na siebie pełną odpowiedzialność za wykonanie zlecenia.
- Zleceniobiorca ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w dostawie przesyłki.
- Zleceniobiorca odpowiada za szkodę wynikłą z utraty, niewykorzystania lub nienależytego wykorzystania dokumentów transportowych lub złożonych u Zleceniobiorcy.
- Zleceniobiorca ponosi pełną odpowiedzialność za działania jego pracowników oraz innych osób z których usług korzysta przy realizacji zlecenia, a posługując się przy wykonaniu przewozu osobami trzecimi Zleceniobiorca odpowiada za ich działania i zaniechania jak za własne.
- W przypadku niewykorzystania dokumentów uprawniających do wjazdu na teren Stomil, Zleceniobiorca zobowiązany jest do niezwłocznego ich zwrotu Stomil.
4 KARY UMOWNE
- W przypadku nie dotrzymania terminów realizacji zlecenia przez Zleceniobiorcy (w tym m.in. terminu dojazdu na rozładunek, jak i podstawienia samochodu na załadunek), Stomil będzie uprawniony do żądania zapłaty kary umownej w kwocie stanowiącej równowartość w PLN kwoty 100,00 (Sto) złotych za każdy dzień opóźnienia.
- W przypadku dokonania przez Zleceniobiorcę przedysponowania (przekierowania) towaru do odbiorcy lub miejsca innego niż został wskazany w Zleceniu i liście przewozowym, bez zgody Zleceniodawcy, Zleceniodawca może naliczyć karę umowną w wysokości 100,00 PLN za każde dokonane naruszenie.
- W przypadku zaniechania podstawienia samochodu na załadunek w uzgodnionym terminie, co skutkuje niezrealizowaniem zlecenia, Stomil będzie uprawniony do żądania zapłaty kary umownej w kwocie 250,00 (dwieściepięćdziesiąt) EUR.
- Stomil ma prawo dochodzić odszkodowania w kwocie przewyższającej karę umowną, do pełnej wysokości poniesionej szkody.
5 PŁATNOŚCI
- Fracht podany w treści zlecenia (ALL IN) w przypadku braku dodatkowych, pisemnych uzgodnień, obejmuje wszystkie koszty związane z całkowitym wykonaniem zleconego przewozu.
- Dla transakcji rozliczanych w PLN – fracht będzie płatny na podstawie faktury wystawionej przez Zleceniobiorcę zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Dla transakcji rozliczanych w walucie innej niż PLN – fracht będzie płatny na podstawie faktury (zaopatrzonej w numer zlecenia Stomil) wyrażonej w walucie zlecenia, wystawionej przez Zleceniobiorcy zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Faktura musi być wystawiona na Stomil nie później niż do 30-go dnia od dnia wykonania usługi oraz niezwłocznie dostarczona Stomil wraz z kompletem oryginalnych dokumentów potwierdzających wykonanie usługi tj.:
a) dokumentem WZ (potwierdzony przez odbiorcę towaru: pieczęć, podpis, data)
b) odcinkiem CMR (potwierdzony przez odbiorcę towaru: podpis, data, pieczęć, gdzie treść nałożonej pieczęci w polu przeznaczonym dla Odbiorcy powinna być zgodna z danymi zawartymi w polu nr 3 dokumentu)
c) innych dokumentów określonych w zleceniu. - Faktura musi być dostarczona Stomil na adres siedziby głównej Stomil podany w § 1 ust. 1. Lub zgodnie z podpisanym porozumieniem dotyczącym e-faktur.
- Zapłata frachtu za wykonaną usługę zostanie dokonana na rachunek Zleceniobiorcy w terminie zależnym od dnia otrzymania przez Stomil faktury wraz z kompletem dokumentów.
- W przypadku gdy zlecenie transportowe lub umowa nie stanowią inaczej, termin płatności faktur wynosi: 30 dni od daty doręczenia faktury, przekazanej wraz z kompletem dokumentów wskazanych w ust. 4.
- Stomil sprawdza nadesłane dokumenty oraz przesyła Zleceniobiorcy zastrzeżenia. Stomil zastrzega sobie prawo do wstrzymania zapłaty frachtu w przypadku braku kompletu dokumentów wymienionych w ust. 4.
- Za dzień zapłaty uznaje się datę złożenia polecenia przelewu w banku przez Stomil.
- Data sprzedaży na fakturze powinna być tożsama z datą realizacji usługi.
6 REKLAMACJE
- Zleceniobiorca obowiązany jest do niezwłocznego zgłoszenia telefonicznie lub pisemnie bezpośrednio Stomil wszelkich problemów stwierdzonych przez rozładowcę/odbiorcę, które mogą mieć wpływ na reklamowanie usługi.
- Zleceniobiorca dołoży wszelkich starań i poniesie niezbędne koszty celem niezwłocznego złożenia stosownych wyjaśnień i dowodów w postępowaniu reklamacyjnym.
- W czasie trwania postępowania reklamacyjnego Stomil zastrzega sobie prawo do wstrzymania Zleceniobiorcy wszystkich rozliczeń oraz do ich kompensaty. Zaistnienie takiego uzgodnienia pomiędzy Stomil i Zleceniobiorcą wyklucza możliwość obecnego i późniejszego dochodzenia odsetek przez Zleceniobiorcy od Stomil.
7 POUFNOŚĆ
Treść warunków zlecenia oraz przekazanych Zleceniobiorcy dokumentów ma charakter poufny i stanowi tajemnicę chronioną przepisami prawa, a w szczególności art. 23,w związku z art.11 Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993r. /Dz. U. z 2003 r. Nr 153 poz.1503 z późn. zm./ W przypadku naruszenia powyższego obowiązku Zleceniobiorca zapłaci Stomil karę umowną w kwocie stanowiącej równowartość 10.000 (dziesięciu tysięcy) EURO za każde naruszenie. Stomil ma prawo dochodzić odszkodowania w kwocie przewyższającej karę umowną jeżeli nie zabezpiecza jego roszczeń.
8 POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- W sprawach nie uregulowanych treścią zlecenia lub Ogólnymi Warunkami mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny /Dz. U. 1964 Nr 16, poz. 93 z późn. Zm./ i Ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe /t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 50 poz. 601 z późn. zm./, a w przypadku przewozu międzynarodowego dodatkowo przepisy Konwencji o Umowie Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów (CMR) sporządzone w Genewie dnia 19 maja 1956 r. /Dz. U. 1962 Nr 49, poz. 238 zał., z późn. zm./.
- Zleceniobiorca nie jest uprawniony do dokonywania cesji wierzytelności lub przenoszenia w jakikolwiek inny sposób swoich praw i zobowiązań przysługujących mu względem Stomil z tytułu niniejszych Ogólnych Warunków, za wyjątkiem cesji wierzytelności o zapłatę wynagrodzenia na rzecz banku lub innej instytucji finansującej, za uprzednią pisemną zgodą
- Jakakolwiek zmiana warunków zlecenia, dla swojej ważności wymaga uzgodnienia przed zakończeniem przewozu, poprzez zgodne oświadczenie obu stron złożone w formie pisemnej i przesłane drogą faksową.
- Niniejsze Ogólne Warunki maja zastosowanie, o ile nie zostały wyłączone na drodze odrębnych umów zawartych pomiędzy Stomil a Zleceniobiorcą. W przypadku, gdy Ogólne Warunki regulują identyczne kwestie jak umowa pomiędzy Stomil a Zleceniobiorcą zapisy umowy mają charakter rozstrzygający (prymat zapisów umownych). Wszystkie spory rozstrzygane będą przez Sąd Powszechny właściwy dla siedziby
- Niniejsze Ogólne Warunki wchodzą w życie z dniem 20.03.2019 roku.